چالشهای رایانهای و فناوری توسعه آموزش از دور
|
یعقوب رییسی آهوان*، حسین زینلی پور |
|
|
چکیده: (3367 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای رایانهای و فناوری توسعه آموزش از دور از نظر اساتید و کارشناسان، و دانشجویان دورههای آموزش مجازی شهر تهران انجام شده است. در تحقیق حاضر 37 عامل مؤثر رایانهای و فناوری در توسعه آموزش از راه دور در 6 طبقه با استفاده از روش تحقیق پیمایشی/زمینهیابی شناسایی شد. هر یک از عوامل تکنولوژیکی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی/پذیریش فناوری، اقتصادی و فردی کاربر پس از شناسایی به روش دلفی رتبه بندی شدند. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، کارشناسان و دانشجویان دوره های آموزش مجازی شهر تهران بود. پس از تعیین نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، از دانشجویان، کارشناسان و اساتید به تعداد 200 نفر در دو مرحله مصاحبه به عمل آمد. در این تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ به عنوان ابزار تحقیق برای کشف و شناسایی چالشهای توسعه آموزش از راه دور استفاده شد. در پرسش نامه دور اول، میانگین و ضریب هماهنگی کندال عوامل توسعه محاسبه و سپس گویه هایی که میانگین بزرگتر از 4 و ضریب کندال بزرگتر از 5 در دور سوم پرسش نامه لحاظ شده اند. داده های حاصل از پرسش نامه دور دوم جهت پاسخ به سؤالات پژوهشی آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در نتیجه به ترتیب عوامل تکنولوژیکی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی/پذیریش فناوری، اقتصادی و فردی کاربر اولویت اول تا ششم را به خود اختصاص دادند. |
|
واژههای کلیدی: چالشهای توسعه آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، عوامل رایانهای، عوامل تکنولوژیکی - آموزشی، /پذیریش فناوری، اقتصادی و فردی کاربر |
|
متن کامل [PDF 678 kb]
(749 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/20 | پذیرش: 1395/12/20 | انتشار: 1395/12/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|