بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و نگرش به کیفیت پیاده روها بر ترجیح پیاده روی به بازارهای خرید
|
سید علیرضا میرانوری بایگی*، مسعود رضوی |
|
|
چکیده: (4434 مشاهده) |
تحقیق حاضر با هدف بررسی اهمیت مشارکتهای محله ای به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و نگرش به کیفیت پیاده رو ها بر ترجیح پیاده روی مراجعان به بازارهای ارزاق شهرداری مشهد در سال 1394 می پردازد. حجم نمونه حدود 400 نفر می باشد که به شکل تصادفی انتخاب می شوند. برای شاخص سرمایه اجتماعی از پرسشنامه اونیکس و بولن و برای شاخصهای ترجیح پیاده روی و نگرش به کیفیت پیاده رو از پرسشنامه محقق ساخته استفاده می شود. تحلیل رگرسیون نشان می دهد سرمایه اجتماعی تاثیر مستقیم و معنادار زیادی در ترجیح پیاده روی به بازارهای خرید شهرداری دارد و متغیر نگرش به کیفیت پیاده روها به میزان بسیار کمتری از سرمایه اجتماعی تاثیر گذار است. مهمترین ابعاد تاثیر گذار سرمایه اجتماعی بر ترجیح پیاده روی شامل ارتباطات همسایگی، مشارکت در اجتماع محلی و اعتماد و احساس امنیت می باشد. در نتیجه می توان گفت مشارکتهای محلی ساکنین محله و میزان احساس اعتماد و امنیت بیشترین تاثیر را در ترجیح پیاده روی مراجعین به مراکز خرید دارد. پیشنهادات تحقیق شامل برنامه ریزی برای افزایش مشارکتهای محلی، افزایش سطح امنیت برای مراجعان پیاده، افزایش کیفیت پیاده روها و تقویت و توسعه بازارهای خرید محلی می باشد. |
|
واژههای کلیدی: سرمایه اجتماعی، مشارکت محلی، نگرش به کیفیت پیاده رو، ترجیح پیاده روی، بازار خرید |
|
متن کامل [PDF 440 kb]
(1243 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/12/19 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار: 1394/12/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|