امکانات آموزشی و فرهنگی در شهرها یکی از مهمترین عوامل موثر بر ارتقا سطح فرهنگ و دانش انسانهاست. از سوی دیگر با توجه به نقش زنان در جامعه و شرایط خاص فرهنگی جامعه ما مطالعه جامعه شناختی زنان در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه حاضر به این موضوع پرداخته و موانع استفاده از اماکن عمومی آموزشی – فرهنگی(سینما، کتابخانه، موزه، فرهنگسرا، نگارخانه و آمفی تئاتر) و عوامل مرتبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری تمامی زنان شهر شیراز بوده و داده ها از 600 نفر از آنها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد.توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از اماکن آموزشی فرهنگی نشان داد که بیشترین فراوانی مربوط به بانوانی است که به طور متوسط از این اماکن استفاده می کنند که این تعداد برابر 209 نفر (8/34 درصد) میباشد. همچنین کمترین فراوانی متعلق به بانوانی است که خیلی زیاد از این اماکن استفاده می کنند که 31 نفر (2/5 درصد) از آنها را دربر میگیرد. بررسی میانگین رتبه ها نشان داد که در بین این مکانها، سینما، کتابخانه، موزه، فرهنگسرا، نگارخانه و آمفی تئاتر به ترتیب اولویت قرار دارند.یافته های دیگر مطالعه حاضر نشان داد که موانع امکاناتی- اقتصادی با میانگین 3/3 بالاترین اولویت را داشته و پس از آن موانع فرهنگی و خانوادگی در اولویت دوم و در یک سطح از اولویت قرار گرفته اند و در آخر، موانع شخصی و عقیدتی، اولویت سوم را به خود اختصاص داده اند.
البرزی صدیقه، مظفری روح الله. شناسایی موانع استفاده از اماکن عمومی آموزشی و فرهنگی و عوامل مرتبط با آن(مطالعهی زنان شهر شیراز). 1. 1394; 1 (1) :83-104