[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 12-1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 22-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل)
سیف الله فرزانه*، راضیه فلاحتی شهاب الدینی
چکیده:   (4995 مشاهده)

هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌باشد. دیدگاه‌های کنترل اجتماعی، زیگلمن و گیدنز به عنوان چارچوب نظری انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی است. شیوه نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 278 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون مقایسه میانگین­ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار SPSS است. نتایج نشان می‌دهد که میانگین گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی در حد متوسط رو به بالا است. نتایج آزمون مقایسه میانگین نشان می‌دهد که بین گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی برحسب پایگاه اقتصادی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین دانش‌آموزان با پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین کمتر از دانش آموزان با پایگاه اقتصادی اجتماعی بالا است. بین متغیرهای میزان اعتماد اجتماعی و دیدگاه های خانواده با میزان گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. هر چه دیدگاه‌های خانواده منفی‌تر باشد، میزان گرایش به شبکه‌‌های اجتماعی مجازی کمتر می‌شود. بین میزان اعتقادات با گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه منفی وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان می‌دهد که 9/35 درصد از تغییرات میزان گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی به متغیرهای مستقل مربوط می‌شود و متغیرهای میزان اعتماد اجتماعی،دیدگاه خانواده نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی و پایگاه اقتصادی اجتماعی تأثیر بیشتری دارند. با توجه به نتایج تحلیل مسیر مجموع تأثیرات مستقیم و تأثیر غیرمستقیم برابر با 25/0- بوده و متغیر اعتماد اجتماعی با 45/0- بیشترین تأثیر را دارد.

واژه‌های کلیدی: گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی، اعتقادات دینی، آزادیهای اجتماعی، دیدگاه های خانواده و اعتماد اجتماعی.
متن کامل [PDF 532 kb]   (21935 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/19 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار: 1394/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


فرزانه سیف الله، فلاحتی شهاب الدینی راضیه. بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل). 1. 1394; 1 (1) :1-22

URL: http://jpsd.hormozgan.ac.ir/article-1-31-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی Journal of Participation and Social Development
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645