اثر متغیرهای جمعیتی- اجتماعی و روانگرافی بر رفتار خرید سبز
خریداران محصولات ورزشی استان کرمانشاه
|
شهاب بهرامی* |
|
|
چکیده: (2222 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر(متغیرهای جمعیتی – اجتماعی و متغیرهای روانگرافی) بر رفتار خرید سبز میباشد. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه شهروندان استان کرمانشاه میباشد که به فروشگاه های ورزشی مراجعه می کنند. که از این تعداد مقدار اندازه نمونه برابر 196 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد، با توزیع بین مشتریان بدست آمد. در نهایت 220 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع شده است که از این پرسشنامهها تعداد 210 پرسشنامه سالم و قابل تحلیل به دست آمده است. از روایی محتوا و روایی سازه در این تحقیق استفاده شده است که قابل قبول بود، و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 86/0 درصد مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS وAmos استفاده شد. آزمون تحلیل مسیر نشان داد بین متغیرهای اجتماعی – جمعیتی بر رفتار مصرف کننده آگاه از محیط زیست اثرات مثبت و معناداری وجود ندارد. همچنین متغیرهای روانگرافی بر رفتار مصرف کننده آگاه از محیط زیست، رفتار مصرف کننده بر قصد خرید سبز ، رفتار خرید سبز و در نهایت قصد خرید سبز بر رفتار سبز اثر می گذارند. |
|
واژههای کلیدی: رفتار مصرفکننده، قصد خرید سبز، رفتار خرید سبز، متغیرهای روانگرافی، متغیرهای اجتماعی-جمعیتی |
|
متن کامل [PDF 786 kb]
(594 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/19 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1398/3/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|